nä, nu tusan!

Hej, jag heter Kinna och jag är vegetarian sedan ca 5 år tillbaka.

Att jag är det beror på att jag kände att jag inte ville äta animaliska livsmedel och jag har faktiskt aldrig blivit sugen på kött sen dess så för mig är det väldigt naturligt och självklart att vara det. En period var jag även en ganska petig vegetarian, jag åt endast få mjölkprodukter (laktosfria då, eftersom jag även är laktosintolerant) och ekologiska ägg. Jag åt alltså ej ost och inte heller gelatin vilket är väldigt vanligt annars. Att jag avstod från just osten och produkter som innehåller gelatin berodde på att dessa verkligen INTE är vegetariska egentligen!

På grund av sjukdom var jag tvungen att utöka mitt livsmedelsföråd så jag plockade åter in osten och fick i allmänhet ett mer slappt förhållningssätt till mat, vilket var vad som behövdes och jag har ätit så fram till nu. Men de senaste veckorna har jag börjat fundera och jag känner återigen att jag inte tycker att detta är ok så jag väljer att ta bort det ur min kost igen, alltså löpe-baserad ost och gelatinprodukter.

 

Och varför är då ost så äckligt och vad tusan är 'löpe'??
(gelatin tror jag de flesta redan har koll på vad det framställs av så jag fokuserar på osten istället)

När man tillverkar ost använder man vanligtvis löpe för att få mjölken att koagulera. Så, hur tillverkar man löpe?

  1. Kalvmagarna kommer frysta till löpefabriken där de finfördelas och mals.
  2. Den malda massan förs över till tankar där den extraheras (lakas ur) med 12 % saltlösning. Under extraktionen lakas chymosin och andra enzymer ut ur magarna.
  3. Extraktet av enzymer separeras från resten av innehållet i tanken genom filtrering.
  4. Rening sker i ett flertal steg för att få bort partiklar och oönskade bakterier.
  5. Extraktet koncentreras till rätt koncentration och löpestyrka. Det sker med hjälp av ultrafiltrering.
  6. Produkten är klar.
  7. Kontroll.
Källa: http://www.svenskmjolk.se/

Varför ska man envisas med att använda kalvmage (som dessutom importeras då våra kalvar inte räcker till) när man kan få mjölken att koagulera med citron, vinäger, fil, yoghurt eller lime istället?

Jag förstår inte.



Jag kände att jag blev så arg på livsmedelsindustrin då jag läste om detta återigen och känner mig nu så stark från min sjukdom att jag vet att jag kommer klara detta på ett sunt vis. ..och ja, jag är uppmärksam på varningssignaler från förr, jag känner dem nu.
Sorry att det blev ett mastodontinlägg à la veggo men jag kände att jag var tvungen att dela med mig av detta. Se det som en upplysning och välj själv, jag avstår iaf löpe och galatin men du gör precis som du vill!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0