Fiskdikt

med en ferraribil i munnen och en kopp kaffe som sällskap sitter jag och pluggar på min sommarkurs. kommentarerna på de andras texter ska in ikväll och jag sitter och småfnissar för mig själv när jag läser de andras texter, undervattensdikterna på rim är helt fantastiska!

Tänkte att jag skulle kunna dela med mig av min här på bloggen, lämna gärna en kommentar (ris som ros) när du läst klart :)

Trevlig läsning!


Långt ner i djupet bland stenar och tång
Hördes en mystisk och mumlande sång
Men varfrån den kommer finns ingen som vet
Inte ens klokaste herr och fru Get


Som vanligt en torsdag stod Marit fru Fisk
Hon putsa och gnola, tog hand om sin disk
Plötsligt i trappan det knaka och braka
och in kom herr Fisk med en jättestor kaka


Han hade fått nys om den mystiska sången
Fått veta att vägen dit går över spången
Han sa han fick veta som genom en dröm
Fast inte på natten, nä, just när han sydde en sömm


Si, han jobbar som skräddare åt stadens rika
och som extra betalt blir han bjuden på fika
I drömmen han hamnade just utanför staden
Han skred över spången och slogs ibland bladen


Väl utanför staden sången dånandes spred
Varpå herr Fisk tänkte ‘vi måste sluta fred’
Herr Fisk han fundera, vad göra han glad?
..såklart en stor kaka helt gjord av choklad!


Så han gick till herr Bagare och beställde den största
För han ville så gärna bli den första
Som lockade herr Mummel ut ur sin håla
Så alla i staden skulle hurra och skåla


Herr Fisk klädde upp sig med sin finaste fluga
Fru Fisk hon var ivrig ‘nä, nu får det mig duga!’
Så bar det iväg, dit utanför staden
Över bäcken och spången och in ibland bladen


De kom sedan fram till den kyligaste plats,
så blåste det till och herr Mummel tog sats..
Han brast ut i de värsta de hört
Varpå fru Fisk tänkte ‘nu är det kört!’


Men herr Fisk han var modig och gick med sin kaka,
in ibland bergen där det dåna och braka
Till slut han fann en minifilur
som satt där i mörkret i skydd av en mur


Herr Fisk var förvånad och stod där helt häpen
Herr Mummel så liten, så liten och näpen
Han satt där mot muren med en stor megafon,
med vilken han framkalla allt detta don


Mjukt och försiktigt herr Fisk huka ner
Men Mummel blir livrädd av allt det han ser
En jättelik fisk med ett berg av choklad
Men till slut blir han lugn och sen riktigt glad


Som tack han låter herr Fisk önska låt
Han tänker och klurar, kan inte komma påt..
Men så slutar sagan och hela konkarongen
med en önskan om den finaste pianoballadssången





Kommentarer
Postat av: Nathalie

Grym! Riktigt riktigt bra :D:D Duktig du är!

2011-07-17 @ 13:13:53
URL: http://nathaliez.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0